Пізнавальний розвиток дитини

Рекомендації для батьків
 Збагачуйте обізнаність дитини новою інформацією, що сприяє накопиченню уявлень про себе та світ. Залучайте до перегляду та прослуховування телепередач пізнавального характеру, заохочуйте до активного розв’язання завдань за допомогою членів родини.
Разом із малюком пізнавайте, досліджуйте світ: обговорюйте, читайте, експериментуйте та ін. Заохочуйте прагнення здобувати і збагачуватись корисною інформацією завжди і всюди, наприклад: оформіть передплату дитячого журналу.

 Виховуйте у дошкільника почуття родинності: любові та пошани до батьків та родичів, пам’яті про покоління роду, вдячності до праці рідних, пошани до старших, турботи про молодших. Залучайте дітей до активної участі у підготовці та святкуванні днів народження, ювілеїв, днів пам’яті, календарно-обрядових свят, до виготовлення подарунків, підготовки привітань, виступів тощо.

 Вчіть малюків усвідомлювати себе частиною сім’ї, дитячої спільноти у дошкільному навчальному закладі, відповідальною особою серед інших дітей на прикладі власної активної життєвої позиції. Вчіть дитину висловлювати власну думку на основі розумових висновків.

 Разом з дитиною подорожуйте, здійснюйте екскурсії, колекціонуйте, майструйте тощо.

 Частіше бувайте з дітьми на природі (парк, ліс, річка), відвідуйте зоопарк, ботанічний сад, музеї, вистави дитячих театрів, дійства громадських свят, виставки квітів, тварин.
Залучайте дітей до догляду за рослинами (квітник, сад, город) та тваринами(птахи, рибки, земноводні та інші домашні улюбленці).
За бажанням обладнайте акваріум, влаштуйте квітник, город на підвіконні.
Розповідайте дітям про природні скарби рідного краю, про природоохоронну діяльність в Україні (заповідники, Червона книга України).
Виховуйте любов до природи, вміння піклуватися про неї.
Залучайте дітей разом із дорослими садити саджанці дерев і кущів.

 Демонструйте патріотичні почуття, громадянську позицію; гордість за свою родину, батьків, рідне місто, село, Україну. На власному прикладі втілюйте поняття «порядок», «безпека», «природоохоронна робота» у практичне життя дитини та родини.
Розповідайте дітям про те, що Україна має давню історію, історичні пам’ятки, читайте легенди про рідне місто, село, рідний край. Поглиблюйте уявлення дитини про територіальне розташування дошкільного закладу, який відвідує дитина та назву району, мікрорайону, вулиці, будинку, в якому мешкаєте дитина. Учіть дітей користуватися мапою, знаходити на ній Україну, інші країни.
Ознайомлюйте з іншими країнами.

 Розповідайте дітям про те, що люди досліджують планети за допомогою різних пристроїв(космічних кораблів, станцій, супутників та ін.).
Формуйте уявлення про екологічні проблеми свого міста, селища.
Показуйте та пояснюйте причиново-наслідкові зв’язки всередині природного комплексу, пояснюйте взаємозв’язок всього живого із середовищем, в якому представники його живуть.
Формуйте поняття про себе як про мешканця планети Земля, від якого залежить життя всього живого.

 Залучайте дитину до планування сімейних справ та бюджету (планування витрат, обговорення вартості речей тощо).

 Заохочуйте до опису інтер’єру своєї квартири.
Пригадуйте історії придбання речей для своєї кімнати.
Формуйте сприймання дитиною свого дому (будинку, квартири) як осередку затишку, комфорту, спокою для всієї сім’ї.
Виховуйте відповідальне ставлення до оздоблення та упорядкованості своєї кімнати чи ігрових осередків.
Моделюйте ігрові та побутові ситуації, в яких дитина вчиться визначати індивідуальний стиль. Спонукайте до пошуку і поєднання доцільного в речах та одязі.

 Розширюйте у дітей знання про професії дорослих.

 Спонукайте дитину виокремлювати суттєве у предметах і явищах навколишнього світу, узагальнювати і диференціювати їх, порівнювати, встановлювати як спільні, так і відмінні властивості та причиново-наслідкові зв’язки, розмірковувати, відповідати на запитання, знаходити причини явищ, робити висновки. Використовуйте будь-яку життєву ситуацію, явище природи, предмет для аналізу, синтезу, порівняння, узагальнення, класифікації, а твори художньої літератури, або різноманітні жанри фольклору – для збагачення пам’яті, для розвитку думки, уяви, вміння логічно мислити.


Джерело: Освітня програма «Впевнений старт» для дітей старшого дошкільного віку/[Н. В. Гавриш, Т. В. Панасюк, Т. О. Піроженко, О. С. Рогозянський, О. Ю. Хартман,
А. С. Шевчук]; За заг. наук. ред. Т. О. Піроженко. – К. : Українська академія дитинства, 2017.