НАЙСПРИЯТЛИВІШІ (СЕНСИТИВНІ) ПЕРІОДИ ДЛЯ РОЗВИТКУ ДИТИНИ

У сенситивний період розвитку певні умови позитивно і дуже суттєво впливають на весь хід розвитку дитини. В інші періоди ті самі умови можуть виявитися нейтральними або навіть зашкодити розвитку.

Межі сенситивних періодів визначаються приблизно, тому важливо враховувати, що у кожної дитини вони індивідуальні. Водночас періоди нашаровуються один на інший, при цьому деякі періоди закінчуються, а інші тривають довше.

Сенситивний період для розвитку мови триває від 0 до 6 років, тобто:

  • від народження до 4 місяців дитина реагує на мову, повертаючи голову, наслідує звуки;
  • 1 – 1,5 року– вслухається в мелодію мови, вимовляє перші слова;
  • 2 – 2,5 року–лавиноподібне накопичення словникового запасу, вираження бажань і емоцій, початок освоєння граматичних норм рідної мови;
  • 2,5 – 3 роки–дитина думає вголос, промовляє свої думки, егоцентрична мова;
  • 3,5 – 4 роки–усвідомлено вживає мову;
  • 4 - 4,5 роки –використовує мову для вирішення своїх проблем;
  • 5 років – виявляє інтерес до букв, дитина вчиться читати, тобто, розуміти чужі думки.

Сенситивний період для сприйняття порядку триває від народження до 3 років.

Дитині необхідний порядок в навколишньому середовищі, у часі, у поведінці дорослих тощо. У дитини є своє ліжечко, своє місце для іграшок. Вона знає, що взуття лежить у передпокої, а посуд на кухні. Малюк обурюється, якщо мама взула татові капці, або якщо бабуся п’є з маминої чашки – тому що порушено порядок.

Порядок в часі не менш важливий. Режим дня встановлюється у дитини, як правило, в перший рік життя. Вона знає, що після сніданку буде прогулянка, а перед сном її купають. Дитина зосереджена на послідовності і, слухаючи одну і ту саму казку, не терпить перестановки слів і будь-яких змін. На цьому етапі вона не оцінить творчу переробку улюблених віршів, а вимагає точного їх повторення. Почуття порядку народжує в дитини відчуття захищеності та незмінності (стабільності).

Вкрай важливим для дитини є також порядок у взаєминах. Вимоги дорослих повинні бути постійними і конкретними. Дорослим важливо бути послідовними. Чому сьогодні не можна їсти солодке, поки не з’їси суп, а завтра, коли прийдуть гості, можна?

Сенситивний період для сенсорного розвитку (сприйняття, засвоєння уявлень про колір, форму, запах, смак предметів) триває від народження до 5,5 років.

Сенсорний розвиток є основою мислення, він служить базою словникового запасу, математичного сприйняття, письма, естетичного розвитку.

Велике значення надається накопиченню досвіду роботи дитини з матеріалами найрізноманітніших форм, кольорів і фактури, щоб розвивати зорові, слухові та особливо тактильні відчуття.

Сенситивний період сприйняття маленьких предметів триває від 1,5 до 5,5 років.

Після року дитина буквально заворожена крихтами, ґудзиками, крупинками рису, горошинами. Дуже корисно організувати їй такі заняття, як нанизування ґудзиків або каштанів на нитку, збір конструктора. З’являється поняття цілого і частини. Збір пірамідки, перегортання книги, мозаїка.

Відомо, що мова живе на кінчиках пальців, і малюка необхідно заохочувати до видів діяльності, що стимулюють чутливість маленьких пальчиків (перебирання круп, гра з намистом, ліплення маленьких деталей з тіста тощо).

Сенситивний період рухів і дій – від 1 до 4 років.

Мозок розвивається разом із тілом. У ранньому віці розумовий розвиток йде паралельно з фізичним і сенсорним. Якщо обмежувати природну рухливість дитини, це згубно відобразиться не тільки на її фізичному здоров’ї, але й на розумовому розвитку, загрожує психологічною скутістю.

Сенситивний період розвитку соціальних навичок –від 2,5 до 6 років.

Дитина вчиться ввічливості, долучається до культури, вчиться взаємодіяти з різними людьми, засвоює форми спілкування. Важливим є розвиток вміння домовлятися, оскільки у дитини в цей час формується почуття власності.

Сенситивний період розвитку самостійності – від народження до 5 років.

Дитина поступово опановує нові вміння і здатна сама до року тримати склянку, коли п’є, в 1,5–2 роки самостійно їсти, в три роки самостійно одягатися. Дуже важливо дозволити дитині робити самій все, що вона здатна робити сама. На жаль, ми часто поспішаємо і одягаємо малюка, тому що так швидше, продовжуємо годувати дитину з ложки, хоча вона вже сама це вміє. Дуже важливо не пропустити цей час прагнення до самостійності. Якщо постійно перехоплювати ініціативу у дитини до п’яти років, то вона не стане наполегливою і самостійною.

Підготувала практичний психолог КЗ «ЗДО №20 ВМР» Наталія Савчак Джерело: посібник «Зростаючи разом: поради для батьків» https://childfund.org.ua/publikatsii/poradi-dlya-batkiv-zrostaemo-razom